Kako sigurno online kupovati i/ili prodavati?
U posljednje vrijeme sve su češće prijevare na raznim web stranicama na kojima se oglašavaju prodaje različitih proizvoda i usluga. Prodavatelji usluga u takvim situacijama mogu postati žrtve prijevara u slučaju da povjeruju da lažni kupac doista želi kupiti njegovu robu, odnosno proizvod ili uslugu. U takvim slučajevima, lažni kupac traži od prodavatelja sigurnosne podatke s njegove kartice koje kasnije taj navodni kupac, odnosno prevarant može zloupotrijebiti u cilju stjecanja financijske koristi. Prevaranti će oglašavati proizvode/usluge koje ili ne postoje ili nisu njihove da bi ih prodavali. Uvjerit će vas u izravno plaćanje na njihov račun, ali vam roba nikada neće stići. Prije nego li se odlučite na kupovinu putem interneta, istražite prodavatelje kako biste bili sigurni da su pouzdani i izbjegavajte one s lošim ocjenama. Inzistirajte na tome da vidite visokovrijednu robu prije plaćanja.
U nastavku vam donosimo nekoliko preporuka za sigurnu kupovinu/prodaju i zaštitu vaših kartičnih podataka:
• Ako objavljujete oglas za prodaju nekog proizvoda ili usluge na internetskom oglasniku, za uplatu na vaš račun zainteresiranom kupcu nikada ne šaljite broj kartice, datum važenja ili CVV/CVC broj s poleđine kartice! Nikada ne šaljite fotografiju obje strane svoje kartice (prednju i stražnju stranu).
• Kako bi kupac izvršio uplatu na vaš račun, NIJE potrebno autorizirati karticu putem 3D-Secure programa te isto tako nemojte odgovarati na poslane poveznice u kojima se od vas traži da unesete podatke o kartici ili podatke o limitima po svojim karticama.
• Prije objave samoga oglasa za svoje usluge ili proizvode, pomno pročitajte i sigurnosne smjernice koje se nalaze na istome.
• Ako vas zainteresirani kupac kontaktira s namjerom da kupi vaše usluge ili proizvode, za uplatu koju trebate zaprimiti dovoljno je da kupcu pošaljete IBAN svog računa.
U nastavku vam donosimo nekoliko preporuka za sigurnu kupovinu/prodaju i zaštitu vaših kartičnih podataka:
• Ako objavljujete oglas za prodaju nekog proizvoda ili usluge na internetskom oglasniku, za uplatu na vaš račun zainteresiranom kupcu nikada ne šaljite broj kartice, datum važenja ili CVV/CVC broj s poleđine kartice! Nikada ne šaljite fotografiju obje strane svoje kartice (prednju i stražnju stranu).
• Kako bi kupac izvršio uplatu na vaš račun, NIJE potrebno autorizirati karticu putem 3D-Secure programa te isto tako nemojte odgovarati na poslane poveznice u kojima se od vas traži da unesete podatke o kartici ili podatke o limitima po svojim karticama.
• Prije objave samoga oglasa za svoje usluge ili proizvode, pomno pročitajte i sigurnosne smjernice koje se nalaze na istome.
• Ako vas zainteresirani kupac kontaktira s namjerom da kupi vaše usluge ili proizvode, za uplatu koju trebate zaprimiti dovoljno je da kupcu pošaljete IBAN svog računa.
- Koristite mobilni uređaj te stolno ili prijenosno računalo koje je zaštićeno najnovijim sigurnosnim softverom.
- Koristite online trgovine iz Hrvatske ili drugih članica Europske unije-veće su šanse da možete riješiti moguće probleme
- Provjerite prodavatelja prije nego otkrijete svoje kartične podatke putem interneta ili putem telefona. Provjerite uvjete poslovanja internetske trgovine. Pažljivo proučite uvjete plaćanja, dostave, reklamacija i povrata
- Kartične podatke unosite samo na sigurnim stranicama – potražite \’https\’ na početku adrese internetske stranice te sličicu neotključanoga lokota pored trake za adresu (\’s\’ kao secure ili siguran, a ne s uobičajenim \’http\’).
- Nikome ne otkrivajte lozinke, čak niti putem telefona. Vaša vas banka nikada neće tražiti PIN ili lozinku
- Budite oprezni kada koristite internet u kafićima ili ste aktivni na forumima, virtualnim sobama za chat ili društvenim mrežama – prevaranti ih često koriste kako bi otkrili vaše osobne podatke
- Izbjegavajte korištenje opcije automatskoga dopunjavanja i ispunjavanja obrazaca na internetu. Prevaranti vrlo jednostavno mogu pristupiti takvom programu
- Pripazite na lažne e-poruke (phishing) financijskih institucija u kojima se od vas traži da potvrdite podatke o računu. Takve e-poruke prijavite institucijama od kojih navodno dolaze kako biste pomogli u razotkrivanju prevaranata. Banke nikada od svojih korisnika ne traže potvrdu putem e-poruka.
- Redovno ažurirajte antivirusni program i postavke vatrozida na računalu